ÚvodO společnostiAktualityŽivotní pojištění: od 1. 1. 2026 musí pojišťovny nově informovat obmyšlené

Životní pojištění: od 1. 1. 2026 musí pojišťovny nově informovat obmyšlené

22. prosince 2025 | Rubriky: Aktuality

Životní pojištění: od 1. 1. 2026 musí pojišťovny nově informovat obmyšlené

Tisíce lidí v Česku mohou přicházet o peníze z životního pojištění svých blízkých, protože o svém nároku vůbec nevědí. Pojišťovny dosud neměly povinnost obmyšlené osoby informovat. Od ledna 2026 novela občanského zákoníku tuto praxi mění. Pojišťovny budou muset obmyšlené aktivně kontaktovat, pokud k nim mají nebo mohou zjistit potřebné údaje.

Proč se to děje?

Z milionů aktivních životních pojistek v Česku ročně mizí nemalé částky kvůli chybějící informaci směřované k obmyšleným. Pojišťovny nejsou povinny kontaktovat oprávněné příjemce plnění, a pokud se sami neozvou, nárok zanikne a finance zůstávají pojišťovně v rezervním fondu.

Životní pojištění není součástí dědictví, a notáři tedy dědice upozornit nemusí. Pojištěný určí obmyšleného, ale obmyšlený nebo instituce vůbec netuší, že má nárok nebo že pojištěný zemřel. A protože pojišťovna není povinna informovat, nárok může zaniknout zcela bez povšimnutí.

Skutečné dopady

Nejen soukromé osoby, ale také instituce mohou přijít o finanční prostředky. I některé neziskové organizace měly nárok na významné částky, o kterých se nikdy nedozvěděly – jednoduše proto, že nebyly informovány. Přestože je v Česku pět milionů aktivních životních pojistek, není veřejně známý centrální registr, který by příjemce evidoval nebo informoval.

Co se změní s novelou?

Od 1. ledna 2026 přinese novela občanského zákoníku povinnost pojišťoven informovat obmyšleného, pokud pojišťovna má nebo může získat jeho kontaktní údaje.

  • Pojišťovny budou mít povinnost informovat obmyšleného do 60 dnů od chvíle, kdy se o jeho nároku dozvědí. Informování by nebylo automatickým přiznáním nároku, ale alespoň základním krokem k tomu, aby lidé mohli své právo uplatnit.
  • Novela zároveň zpřesňuje identifikaci obmyšlených, aby se předešlo možným záměnám.
  • Pojišťovny by měly vést údaje o určených osobách, pokud je mají, a při pojistné události je aktivně kontaktovat. 
  • Novela přitom zachovává možnost uvést obmyšleného obecně – například „moji synové“ či „moje neteř“. 

Jak zjistit, zda jste obmyšleným v životním pojištění?

Pokud máte tušení, že by vás někdo mohl uvést jako příjemce životního pojištění, udělejte následující:

  • Zeptejte se příbuzných nebo blízkých – zejména pokud víte, že si dotyčný sjednal životní pojištění.
  • Kontaktujte konkrétní pojišťovnu – zjistěte, u které společnosti měl zesnulý pojištění, a zeptejte se přímo tam. Pojišťovna může informace sdělit při doložení potřebných údajů.
  • Nahlédněte do pozůstalostních dokumentů – pojistné smlouvy bývají často mezi osobními dokumenty zemřelého.
  • Upozorněte na možnost pojistky během dědického řízení – notář sice životní pojištění neřeší, ale zmínka může pomoci zjistit více informací.

Doporučení INSIA

Ivana Brabcová, produktová specialistka na životní pojištění:

„Ne všem může být na první pohled jasné, kdo vlastně může být obmyšlenou osobou. Obmyšleným může být kdokoli, koho pojištěný určí: konkrétní člověk, instituce nebo třeba obecné označení typu ‚moje děti‘ či ‚můj manžel‘. V takových případech může být dohledání obmyšlených složitější, ale i tehdy má pojišťovna povinnost využít dostupné veřejné evidence, jako je základní registr obyvatel nebo veřejné rejstříky.

Zároveň je dobré připomenout, že obmyšlenou osobu lze kdykoli během trvání pojištění změnit. To je důležité zejména v případech, kdy je na smlouvě uvedena například banka, u které už zaniklo zástavní právo, nebo když dojde ke změně rodinné situace. Pravidelná aktualizace obmyšlených pomůže předejít tomu, že pojistné plnění skončí jinde, než bylo zamýšleno.“

Na co nezapomenout

  • Mějte přehled o svém pojištění i o smlouvách svých blízkých.

  • Udržujte své kontaktní údaje aktuální u všech relevantních institucí.

  • Neváhejte se obrátit na svého makléře, pokud si s čímkoli nejste jisti.

Aby pojištění pomohlo ve správný moment, je důležité mít vše správně nastavené. Rádi vám s tím pomůžeme. Neváhejte nás kontaktovat.

Sdílejte článek

Sledujte INSIA na sociálních sítích

Facebook LinkedIn